tirsdag 24. august 2010

Statsbudsjett, slanking og bikinikropp

Det er en ny og hektisk dag i stortingsgruppa. Idag er det gruppemøte, og vi skal komme med innspill til neste års statsbudsjett. Tror de fleste av dere har fått med dere budskapet fra Sigbjørn Johnsen om at vi neste år skal vi bruke mindre oljepenger enn de vi har gjort de siste årene. Men det var egentlig ikke derfor jeg kom på at budsjettarbeidet er som slanking, men fordi de ideologiske forskjellene i den økonomiske politikken kan sammenlignes med slankekurer.

Dere lurer kanskje på hvorfor jeg snakker om slanking nå, når det er så lenge før bikinisesongen er her igjen. La meg ta dere med på et tankespinn.......


Jeg må innrømme at jeg gjennom årene har prøvd forskjellige måter å gå ned i vekt på, og de som har fungert best er de som tar tid og som endrer spisevanene over tid.

Hver eneste dag ser jeg en reklame på tv, som forteller om en pulverkur som gjør at kiloene skal renne av. Det er helt klart at når man lever på 4-5 shaker om dagen, så vil man på kort tid bli slankere. Men hvem klarer å leve på shaker resten av livet? Problemet de fleste har er jo å ha et normalt matinntak, og hodet må være med på endringene. Seks uker på shake endrer ikke hvordan vi tenker. Når kuren er over fortsetter vi som før som vi gjorde før kuren. Jeg vil sammenligne pulverkuren med de borgerliges skattepolitikk. De frister med skattelette (pulverkur), og vi får litt mer penger i lommeboka (man blir slankere). Men etter man har brukt pengene, så kommer regningen gjennom mindre velferd (vekta øker igjen). Altså er kort lykke!


Derfor sverger jeg til et sammensatt kosthold jeg kan leve med. Et normalt kosthold kan gjøre at det tar lenger tid å gå ned i vekt, men i lengden er det det som gir slankere kopp og bedre helse. Noe som er varig! Den rødgrønne regjeringen er opptatt av å sikre velferdsstaten i et langsiktig perspektiv (et sammensatt kosthold), altså et kosthold vi kan leve med og som gir folk god helse (at man kan ha bikini på hele året). Med andre ord - velferd og trygghet for alle!

Jeg har jobbet med endring i kostholdet mitt siden november i fjor, og nå er snart 10 kilo borte. Er ikke ferdig enda, men tar ting i et langt perspektiv. I jobben min jobber jeg med å sikre at velferdsstaten skal bevares og forbedres, for å gi folk trygghet i hverdagen.

Den rødgrønne regjeringen er garantisten for god velferd, og et riktig kosthold er garantien for en bikinikropp hele året!

Vi hørs :-)

Eli Anne

2 kommentarer:

  1. Man må sørge for at man får rett næring, det er sant.
    Næring kommer ikke bare av hva man spiser, men også hva man har mulighet til å velge av retter å spise.
    "Sosialt" nok har derfor denne regjeringen dyttet rekordstore landbruksoppgjør rett på matprisen, slik at de som har lite kan velge enda mindre av sunne matvarer og har lettere for å kjøpe rimelig Grandiosa og MC Donalds mat.
    Merkelig nok mener samme regjering at det er et problem med overvekt i befolkningen.....

    For de som er heldig å ha jobb er jobbinntekten kjernen i matvanene sine. Uten den - helt annen mat, som nevnt over.
    Vi har et regelsett i Norge med skatter og avgifter og det skal vi ha. Spørsmålet er bare nivået på disse skatter og avgifter.
    Vi ser i perioden april-juli ( 2 måneder ) at vi mistet 20.000 arbeidsplasser i industrien. Og - vi ser at vi har 60% høyere utgifter pr ansatt i Norge enn de vi konkurrerer med.
    De som da er opptatt av at man skal kunne velge den maten man skal spise er litt bekymret over at stadig færre og færre skaper eksport verdier som staten trenger og som de selv trenger til mat.

    Skatte og avgiftsnivået vårt har ført til :
    Rederne er praktisk talt borte.
    Møbelindustrien er praktisk talt borte.
    Smelteverkene og aleminiumsindustrien er stort sett borte.
    Bildelene på Raufoss og Kongsberg Automative er stort sett borte.
    Norge Skog er en brøkdel av segselv og de andre papirprodusentene vi hadde er borte.

    Jeg forstår at AP er opptatt av velferdsmodellen. Og - vi er enige om at velferd koster penger.
    Derfor må staten ha inntekter for å finansiere denne modellen.
    Om du ser på skatter så er høyresidens skattekuttforslag ca 1% av statsbudsjettet. Om du ser hva de overnevnte industrier ville ha gitt oss i inntekter er det mange ganger mer.
    Derfor er det helt riktig av Høyresiden å gi bedre vilkår til næringslivet slik at staten har råd til bedre velferd.

    En annen ting er at man sier at det skal lønne seg å jobbe.
    Det kan man løse på to måter.
    1. Man kan ha et solid lønnshopp på de som jobber.
    2. Man kan senke skattene til de som jobber slik at de sitter igjen med mer.

    Når du går til angrep på skattekutt regner jeg med at du enten er for lønnshopp for de som jobber (som vil svekke konkurranseevnen mer) eller ikke mener at det skal lønne seg å jobbe.

    SvarSlett
  2. Hei Håkon! Så flott at du leser mailen min. Jeg forstår at du ikke er enig med meg i min oppfatninga av ståa i kongeriket.

    I forhold til hva vi tjener i Norge er ikke maten i Norge dyr. Vi bruker så og si like stor del av lønna vår nå på mat, som vi gjorde for 20 år siden.

    Det er riktig at industrien har slitt i 2009 og 2010, men det skyldes i stor grad finanskrisen, som har rammet verden. Vi har likevel klart oss ganske bra i forhold til andre land, nettopp fordi vi driver motkonjunktur politikk.

    Når det gjelder redere, så vil jeg si at bildet ikke er ensidig. Sjekk her: http://www.orapp.no/nyheter/neringsliv/article93118.zrm

    Når det gjelder møbelindustrien vil jeg vel si at for ei sunnmørsjente, så er møbelindustrien vel kjent og jeg har ikke sett at noen har gått over ende. Snarer har mange gjort det svært godt eksemplet her kan være Ekornes fabrikker: http://www.smp.no/nyheter/article257500.ece

    Jeg er for moderasjon i lønnsoppgjørene - både for de på sjefskontorene og de ansatte. I tillegg er det viktig å føre en politikk som gir lave renter. For lave renter betyr at man får mer å rutte med.

    Ha en strålende helg, Håkon :-)

    SvarSlett