torsdag 13. desember 2012

En skrekkslagen bakers bekjennelse

Det nærmer seg jul, og i år har jeg fått kjøkkenmaskin fra opphavet i julegave. I en alder av snart 46 år, så har jeg aldri hatt kjøkkenmaskin og jeg har aldri bakt. Så det er en skrekkslagen førstereis-baker, som gikk løs på oppgaven med å bake Suksessterte. Ikke vet jeg om det blir suksess.

Først måtte jeg lese bruksanvisningen på kjøkkenmaskinen, før jeg leste oppskriften og plukket frem alt jeg skulle ha.


Først ble mandler og nøtter veid, før jeg skulle bruke kjøkkenmaskinen for å knuse dem. det gikk jo bra :-)



Så kom det vanskelige - skille  eggehvite og eggeplomme. Jeg skulle skille 4 egg, men da jeg var ferdig hadde jeg brukt 8 egg. Amatør - som sagt......


Så skulle eggehvitene piskes stive, før man forsikig foldet inn nøttene og melisen. Da var jeg sikker på at jeg hadde lykkes.


Så kaken i ovnen, og så begynne med den gule kremen.


Etter 35 min var kaken ferdig.....eller var den det? Den så fin ut, men.......


Etter at kaken var avkjølt og kremen like så, så var det "monteringen" som gjensto.....


FULLSTENDIG TAKRAS!!!!


Og i tillegg var den så utrolig søt.......

Med andre ord - jeg tar ikke svenneprøven i konditorfaget med det første :-(
Forhåpentligvis er det slik at øvelse gjør mester....

Påminnelse til meg selv:
* Gi ikke opp
* Forsikre deg om at kaken er ordentlig stekt neste gang
* Bruk en mindre søt oppskrift neste gang.
* Kok kremen lenger, før tilsette smør
* Bli venn med komfyren eller vurdere å kjøpe ny.

Kan definitivt si at i kveld har jeg gjort ting jeg ikke kan. Heldigvis er jeg god på mat ellers :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar