fredag 3. juli 2009

Etikk, takk!

Medier over hele verden har fortalt om 14 år gamle Baya Bakari som overlevde flystyrten ved Komorene. Jeg er vel ikke alene om å tenke på at dette er som et mirakel. I går hadde både TV2 og NRK innslag da jenta kom tilbake til Frankrike, og ble gjenforent med sin far. Men i stedet for at jeg kunne glede meg over mirakelhistorien, ble jeg regelrett forbanna over de etiske vurderingene nyhetsredaktørene i de to kanalene viser. Det at et fransk tv-selskap mangler etiske krav når det gjelder eksponering av barn, og ikke mist traumatiserte barn, får stå for deres regning. Men at nyhetsredaktører i to kanaler som påberoper seg å være seriøse nyhetsformidlere, sender intervjuet med et mindreårig traumatisert barn opprører. Jeg foreslår at nyhetsredaktørene tar kontakt med Plan Norge, Redd Barna og Unicef, for å lære hvordan man sikrer barnerettigheter i møte med media. Til NRK og TV2 må jeg bare få si - DETTE VAR FLAUT!

1 kommentar:

  1. Raymond Johansen sa , da han var stat sekretær, "at å gjor politkk , det er å ha litt av det, og mye av dobel moral"

    Det er mange områder man kan kritisere de statlige kanalene.

    Jeg har bod i nesten 20 i Norge. Jeg har sett hver dag ett, eller annet, programme om palestinere. om islam og de "stakkers arabere".

    Jeg er berber fra Kabylia. I alle disse årene, har jeg aldri hørt ord"berber" i de norske kanalene.

    Nordmenn får aldri vite at berberne slås mot den kriminel politikken kjent som"arabesering, islamesering. Å arabesere, islamesere, betyr å tvinge noen til å være annen enn mann er.

    Å bruke den politikken er kriminelt. Men de norske kanalene kan vise, å skandalisere seg over en insekt som ble borte av natur årsaker. Men en folke gruppe som blir slaktet, eliminert av den klodens mangfold..er uviktig. Kun den palestinske folke har rett til eksistanse i de norske media.

    Berberene som er i opprinelse av mange av vestensverdier, blir offer til kriminel arabere.

    En dag , historien skal dømme dere.

    SvarSlett